نخستین رنسانس فرانسوی

کاخ ورسای پاریس

نخستین رنسانس فرانسوی

دو بخش عناصر تزینی و معماری را شامل می شود که خارج از فرانسه توسعه یافتند که هر بخش را به طور مفصل شرح می دهیم.

عناصر تزیینی

دوره رنسانس ( نوزایی)  که در قرن شانزدهم ظاهر شد، دو دوره مهم را در بر می‌گیرد.

  1. دوره اول با لشکرکشی های نظامی شارل هشتم، لوئی دوازدهم و سپس فرانسوای اول در ایتالیا به وجود آمد.
    با فراگیری تدریجی رنسانس ایتالیایی نخست در لوآر (۱۴۹۵- ۱۵۵۲) و سپس  در اوایل دو فرانس ( ۱۵۲۴- ۱۵۴۰) مصادف است.
    در این شهرها ( ایل دو فرانس و لوآر ) استادان ایتالیایی، هنگام بازگشت از اسارت فرانسوای اول، یک مرکز هنر تزئینی برای مخاطبان بین المللی احداث کردند: مکتب فونتن بلو.
  2. دومین دوره مهم که از سال های ۱۵۴۰ تا اواخر دوره ی ولوآها (۱۵۸۹) ادامه می یابد، با طبیعی سازی رنسانس مصادف می شود.
    از زمان  هانری دوم هنرمندان فرانسوی جایی همتایان ایتالیایی شان را می گیرند و هنری عالمانه، اصیل و همیشه بلند پرواز خلق می‌کنند.

نقوش اسلیمی

ورود عناصر ایتالیایی نخست به اقتباس و پردازش ویژه نقوش اسلیمی مرتبط می شود. الگوی متعادل که بیشتر به سطح می پردازد.
به تکنیک کنده کاری هنر گوتیک،  با مشخصه های چون برش لبه ی تیز و تضاد های شدید سایه روشن، اضافه و سپس جایگزینش میشود.
موفقیت نقوش اسلیمی به ترکیب های تزیینی نیز  ذائقه ای حساس تر نسبت به تقارن اعطا می کند.

تزیینات

شاخ و برگ ها، الهه عشق، قاب های تزئینی، صدف های حلزونی،  تندیس موجودات خیالی، نقش سر گاو حکاکی شده و پرندگان رودرروی هم در سبک آنتیک را می پذیرند.

طارمی ها

طارمی ها شکلی موسوم به گلابی دوتایی ارائه می‌دهند.

ستون شمعدان ها

قرابت بین هنر درخشان و هنر شمال ایتالیا موفقیت سبک لومباردی سبک حاضر در صومعه پاوی میلان را در پی داشت.
فرانسوی ها هنگام لشکرکشی های شان به دلیل به هم ریختگی تزیینی اش بسیار ستایش کرده بودند.
بدین ترتیب خیلی سریع در لوآر  شکل شمعدان چند شاخه ( ظروف قرار گرفته به صورت شمعدان) دیده شد.

ستون های تزیینی

تاثیرات مشابهی در هم پیچیدگی شاخ و برگ ها نقوش اسلیمی و گلدانهای روی ستونهای تزئینی را توضیح می دهد .
تنه مسطح ستون ها با نقوش مدور و لوزی شکل تزیین می شود.

آویزهای تزیینی

بین سایر نقوش باستانی آویزهای تزیینی  مزین به تندیس امپراتور ها و مجسمه های نیم تنه ای برجسته نیز دیده می شود.

عناصر معماری

همانند عناصر دکوراسیون، عناصر معماری نیز آزادانه از رنسانس ایتالیایی الهام گرفته اند.

طاق های قوسی

سقف ها و طاق های قوسی معمولاً محفظه دار هستند.
محفظه ها سنگ های مرمر کنده کاری شده اند که روی شبکه ای از رگ های قوسی سنگی قرار گرفتند.
نقاط تقاطع A  با نقوش گل سرخی و گاهی سنگ سر طاق تزیین شده‌اند.

سرستون ها

فقط در رنسانس دوم (نیمه دوم قرن شانزدهم) سرستونها نسخه‌برداری یا الهام مستقیم از سرستون های یونانی رومی اند.
در زمان فرانسوای اول الگوهای باستانی کمتر استفاده می‌شوند و تردیدی در وارد کردن عناصر تزیینی جدید نیست.
آذین های گل سرخی کلاسیک، مرکز بالشتک مسطح را مزین کرده و، به مجسمه بالاتنه یا سر تبدیل می شود.

کول دولامپ

می دانیم این نام به نقش برجسته گفته می شود که خمیدگی طاق ها را متحمل می شود و شکل دهان گشاد چراغ های آویزان را تداعی می کند.
پیکر تراشان دوره رنسانس اول درون کول دولامپ  بیش از حد نقوش کوچک و بی نظیر، مانند نقوش شامبور به کار بردند.
در شامبور سه رف تزیینی کوچک بخش پایینی را تزیین می کردند، در حالی که  ۲ الهه عشق و یک قاب تزیینی نیز بخش بالایی را مزین ساخته بودند .

کتیبه صدفی شکل

در دوره فرانسوای اول این کتیبه ها بسیار متداول و شامل تعدادی طاقچه و زیر طاقگان های تزئینی کاملاً هلالی است و قاعده شان یک صدف دارد.
قرنیز صدفی اغلب با رف های تزیینی کوچک یا تزیینات معماری روی کتیبه، گاه واژگون و گاه مستقیم همراه است که در بالا یا پایین طاقچه صدفی قرار گرفتند.

برای آشنایی با سبک های معماری و دکوراسیون داخلی در طول تاریخ سایر مقالات سایت را مطالعه کنید.

مطب پیشنهادی:

سبک لوئی چهاردهم: عناصر دکوراسیون

 

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه