سبک لوئی چهاردهم: دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی کلاسیک

دکوراسیون داخلی لوئی چهاردهم نخستین سبک

سالن ونوس

مشخصه های  ضروری نخستین سبک لوئی چهاردهم،  غنای مواد و سعی در ایجاد تاثیر جاودانه است. تا دهه‌ی  ۱۶۸۰ این جنبه سبک سلطنتی به استفاده از نماهای مرمرین و بازی حالت چند رنگ مرمر با طلا، برنز، نقاشی ها و بازتاب آینه ها توجه می کند. ضخامت گچ بری ها به جاذبه سنگینی اضافه می‌شود که درون چیدمان معمارانه ی ستون ها، ستون های تزئینی و طاقچه ها قرار گرفته اند. در نهایت، در بالای قرنیز های سنگین،  تندیس ها و معماری های مصنوعی در کادرهای مملو از  گچبری های تزئینی زیر قلم موی نقاش – دکوراتورها با هدایت استاد آپارتمان های سلطنتی،  شارل ‏ لوبرن آراسته می شوند.

درها

درها به دلیل چارچوب برجسته،  که با رف های تزئینی و کتیبه ها آراسته شده اند، و نیز نقوش برجسته، آویزه های تزیینی وسنتوری ها در گنجه دار نامیده می شدند،
و به تاثیر جاودانه دکور کنده کاری شده دو لنگه آنها توجه می شد.
روی این بخش ها نشانه های پیروزی، علایم و اعداد احاطه شده و با  حاشیه ها و سجاف های زخیم کنده کاری و حکاکی شدند.
این درهای بزرگ با تقارن سازی لنگه ها در دو سالن تأثیرات ردیف بندی را مضاعف کردند.

شومینه ها

برجستگی بزرگ در سبک  لوئی سیزدهم محو می شود و با ترکیب هرمی و سپس صندوق مستطیلی حجیمی  از جنس مرمر سفید جایگزین می شود،
که یک یا دو میز کوچک مزین با ظروف را نگه می دارند.
در بالای دیوار ۱ مونتاژ با آینه های کوچک یا نقاشی های دارای کادر معمولی،  با حاشیه ای زخیم و باشکوه، ریسه های گل، شاخ و برگ ها و حتی گل ها به وجود آمدند.

دکوراسیون داخلی لوئی چهاردهم دومین سبک

تحت تأثیر اردووآن – مانسر و دکوراتورهایی نظیر پییر لوپوتر، پسر ژان، برن و ادران، اندازه تزیینات کاهش می یابد و نقوش برجسته نازک تر می شوند.
مرمر ناپدید می شود و با تخته های دیوارکوب با رنگ های  روشن جایگزین می گردد ،
که روی آنها طلاکاری، گچبری های تزیینی یا دیوارکوب هایی از جنس چوب طبیعی صیقلی یا جلا زده پوشانده می شود.
نام دیگر این نمونه، دیوار کوب های گل لادنی  است.

شومینه ها و تخته های دیوارکوب ها

کاهش سایز شومینه ها در بخش پایینی به نفع فضایی ادامه می‌یابد که بیش از پیش آینه ای بزرگ و مستطیلی آن را پر می کند،
و قالب ریزی آن حصول آینه هایی در ابعاد بزرگ را ممکن می سازد.
در بخش بالایی،  کادر آینه ها در پی بازآفرینی چیدمان و آرایش دیوارکوب های چوبی اتاق است به دنباله ای از طاقگان را طراحی می کند.
بخش فوقانی آنها، به صورت منحنی یا هلالی کامل، پذیرای نقوش تزئینی گلدان ها، گل ها آیا تصاویر الهه عشق است.

سقف ها

از این دوران به بعد سقف ها فارغ از دکور رنگی و کادربندی های سنگین گچبری شده جا باز می کنند.
در مرکز سقف های دارای  شیشه بندی منقوش با گچبری های متعادل و کمی بعد با کادر نقوش اسلیمی،
طاق قوسی های شاخ و برگ های سبک طراحانی چون برن و ادرآن جایگاهی برای خود می یابند.
درون نوعی چهارخانه لوزی که با گل های رز و سایر گلها تزئین شده اند.
این موزائیک ها روی قاب های آینه ها نیز دیده می شوند.

تصاویر عجیب و غریب

علاوه بر الهه های عشق و نقاب های خندان طراوت زمینه در موج تصاویر عجیب و غریب مورد نظر برن و ادرآن باز شناخته می شود.
آمیزه ای از دلقک بازی ها و موضوعات  غیربومی و دارای ترکیبات معمارانه سبک فقط بر فانتزی ها و بازی های خطی حاکم است.
موضوع دیگرمنبعث  از نقوش اسلیمی در موج تزیینی قالب بندی های پر پیچ و خم و هنرمندانه دانتل است به سبک دوره رژانس را اعلام میکند.

اگر نیاز به اطلاعات تخصصی در زمبنه ی معماری در سبک لوئی چهاردهم را دارید این مقاله بسیار جامع است.

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه