سبک لوئی چهاردهم: عناصر دکوراسیون

کاخ ورسای پاریس

عناصر دکوراسیون در سبک لوئی چهاردهم

 حکومت لویی چهاردهم به سه دوره تقسیم می شود. نخست دوره صغر سن شاه (1660-1643) در زمان نیابت سلطنت آن دو تریش است؛  دوره ای صاحب سبک در حال رشد و بلوغ بود و با تداوم شکل های زمان لوئی سیزدهم و نفوذ شدید باروک ایتالیایی متمایز می شد.
ولی به هنر کلاسیک شده  فرانسوا مانسر، برای مثال در قلعه مزون نیز توجه می‌کرد.
پس از آن دومین سبک لوئی چهاردهم به دوره پیروزمندانه حکومت شخص وی (1690-1660) مربوط است.
در این دوره  هنر درباری درخشان و فاخر گسترش می یابد.  هنری که لوبرن در سالن های کاخ ورسای و پس از وی لوو و  اردووان- مانسر توسعه می دهند.
سومین سبک لویی چهاردهم (1715-1690) که سبک گذار خوانده می شود، در آخرین سالهای حکومت و تحت تاثیر معماری به نام اردووان-مانسر و دکوراتورهایی همانند  برن ظاهر می گردد.
سادگی نو اشکال و فانتزی خطوط شروع سبک لوئی پانزدهم را اعلام میکند.

نشان های نظامی

این نشان ها عظمت اشکال نخستین سبک لوئی چهاردهم و فتوحات گرایی عناصر مربوط را نشان میدهد.
کلاه خود های جنگی ترک های بلوط نماد پیروزی تیردان ها و  چاق ها که برون برنزکاری زر اندود یا منبت کاری دارند با برجستگی زیاد در وسط مرمرها از هم جدا میشوند.

نقاب درخشان

در اواخر این دوره در بین نقاب ها سرهای خدایگان درخشان ( قرار گرفته روی نخی تابان و درخشان)،  که به سر آپولون سلطنتی شبیه آند،
به نشانه های متعدد پادشاهی اضافه می شوند: عقاب ژوپیتر، شیر، خروس و نقاب آپولون.
درباره رمز ها و اعداد تاج دار و چوبدستی های سلطنتی زنجیر دار چلیپا شکل هم نیازی به صحبت نیست.

صدف

صدف مترادف نرمی، فانتزی و تخیلی و نیز نماد دوره دوم سبک لوئی چهاردهم است.
که با گسترش دیوارپوش ها و محو شدن روکاری های مرمرین تجلی می یابد.
کادر بندی صدف اولین پیچش ها و برش ها را به خود می بیند.

تندیس های عجیب و غریب

تحت تاثیر برن  و ادران، گچبری های ضخیم جایشان را به آزادی خطوط و تقلیل و تعدیل نقوش دادند.
در کنار صدف نقوش اسلیمی میل به فانتزی خطی و غیر بومی گرایی را توسعه می‌دهد.

سایر مقالات bia2home

برای آشنایی وشناخت سایر سبک های معماری کلاسیک مقالات سایت را در بخش مقالات تخصصی، شهرسازی و معماری مطالعه نمایید.

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه